Knižní recenze: Nevěra

1. února 2016 v 8:14 | Luca
Autorem této knihy je brazilský spisovatel Paulo Coelho, tudíž jsem od ní očekávala mnoho. Coelho je v mé hlavě zafixovaný jako výborný spisovatel s úžasnými životními názory.

Coelhova Nevěra vypráví příběh o jedenatřicátnici Lindě, která žije skvělý život ve švýcarské Ženevě. Je manželkou úspěšného muže, který ji velmi miluje, má dvě báječné děti a v zaměstnání jako reportérka je spokojená. Jednoho dne ji však přepadne úzkost, že by nic jiného již v životě neměla zažít. Cítí se lapená ve zlaté kleci a v tom potkává Jacoba, úspěšného politika, který byl na střední škole její láskou.

Několik prvních stran jsem četla s děsem v očích a sevřeným hrdlem. Jsem přesně ta cílovka, kterou má kniha zasáhnout. Matka těsně po třicítce, spokojeně žijící ve vztahu, s hrůzou si uvědomující, že chce od života ještě něco víc. Autor, muž!, jako by přesně věděl jaké myšlenky se ženám honí v hlavě, když zbytek rodiny pokojně spí.
Tento úžas nad podobností byl ovšem brzy zahnán stále se opakujícími frázemi. Linda mi začala být až nesympatická. Znuděná třicítka, která už neví coby. Sama v jedné větě říká. "Že bych vytvářela skutečný problém, abych zničila ty imaginární?" Když jsem se prokousala druhou čtvrtinou, kniha se opět příjemně rozjela. Lidna se scházela s Jacobem, zatímco doma byla skvělou matkou (jak o sobě stále ráda tvrdila) a manželkou. Ve chvíli, kdy na sebe prozradila, že kvůli lásce je schopná ubližovat druhým a to tak, že v pubertě týrala psa svého partnera, jsem ji začala vyloženě nesnášet. Po celou dobu byla sobecky zaujatá sama sebou a nic jiného kolem moc nevnímala, což ji nakonec dovedlo až k tomu zásadnímu rozhodnutí, co dál.

Kniha se mi četla dobře, nebylo to žádné náročné čtení. Co mi ale na celém příběhu opravdu vadilo, byl fakt, že autor své postavy věkově zasadil jako třicátníky. Přesto se všichni tihle úspěšní lidé chovali jako by jim bylo minimálně pětačtyřicet. Chvilkama mě to dost vytáčelo. Úspěšný manžel, třicátník, schopný vydělat nemalé množství peněz, perspektivní politik s vyhlídkou na prezidenta - třicátník Jacob, opěvovaná a v Ženevě známá novinářka, třicátnice Linda. Na večer strávený v Baru už byli "staří", stejně tak jako na dlouhé vysedávání v restauracích u drahého vína. Linda stále připomínala (asi aby tomu sama uvěřila), jakou je báječnou matkou, ovšem dětem se věnovala minimálně. Její manžel byl zcela bezkonfliktní, až chladně racionální, stále však opakující, že svoji ženu bezmezně miluje.

Když to shrnu, prvních pár stran bylo dechberoucích. Zbylá část knihy mi nedala víc, než rozčílení nad hlavní hrdinkou. Čekala jsem na pomyslnou tečku, která dá odpověď. Ta nepřišla.

Paulo Coelho: Nevěra
Vydalo Nakladatelství Argo, r. 2014